Gymnázium Duhovka je vystavěné na vzájemné spolupráci a rozvoji zjevných i skrytých nadání našich studentů. Podporujeme jejich sebedůvěru, víru ve vlastní schopnosti a celoživotní lásku ke vzdělání. Chceme, aby se z našich studentů staly vyrovnané osobnosti, které se orientují v měnícím se světě a které umí využít své znalosti pro sebe i společnost.
Pohlížíme na děti bez předsudků o jejich schopnostech a předpokladech. Současný výkon dítěte nemusí mít nic společného s výkonem budoucím. Každý má šanci najít v sobě vše, co potřebuje rozvinout. Pomůžeme mu to najít způsobem, který mu vyhovuje.
Připraveným prostředím a s respektem k individuálnímu tempu umožňujeme každému dosažení jeho osobního maxima. Podporujeme a rozvíjíme důvěru v sebe a své schopnosti u dětí, učitelů i ostatních spolupracovníků. Učíme tak, aby člověk mohl vždy navázat na to, co již umí, a jeho schopnosti a dovednosti se neustále rozvíjely.
Hodnotíme vždy pouze konkrétní chování, nikoli člověka jako takového. Nemůžeme druhým předat, co sami nemáme. Proto v sobě neustále rozvíjíme to, co chceme, aby měli naši žáci a studenti.
Potřeby dětí, rodičů, učitelů a dalších zúčastněných jsou pro nás klíčové. Průběžně je zjišťujeme, vyhodnocujeme a dále s nimi pracujeme. Vytváříme takové prostředí, aby děti, rodiče i učitelé chtěli a mohli sdělovat vše, co potřebují. Podporujeme učitele v rozvíjení sebereflexe a pomáháme jim, aby mohli uplatňovat své silné stránky, byli sami sebou a prožívali úspěšný život.
Je pro nás velmi důležité, jak děti spolupracují. Když se spolupráce nedaří, zkoumáme, jestli to nejsme právě my, kteří mají něco změnit. Svobodný člověk zná své limity a omezení. Máme systém jasných pravidel a vyžadujeme jejich respektování dětmi, rodiči, učiteli i dalšími spolupracovníky.
Zaručujeme naplnění státem předepsaných vzdělávacích cílů. Ty však doplňujeme o další cíle dané naším vzdělávacím systémem Duhovka. Průběžně Duhovku obohacujeme o nové a osvědčené poznatky z pedagogicko-psychologické praxe a filosofických přístupů z celého světa. U každého nového studenta a jeho rodičů vždy ověřujeme, zda jsou jejich potřeby a očekávání v souladu s našimi možnostmi a zda je budeme schopni uspokojit.
Vztahy mezi lidmi v Duhovce budujeme na principu důvěry a vzájemné podpory a průběžně o ně pečujeme. Upřímnost a otevřenost je pro nás prioritou. Všemi prostředky podporujeme chuť dětí i dospělých se trvale učit a poznávat svět kolem sebe i v sobě.
Roli pedagoga vnímáme jako roli průvodce. Pomáhá najít cíle, cestu a radost z vědění.
Respektujeme, že cesta ke spokojenému a úspěšnému životu není univerzální, ale je originální v každém z nás. Podporujeme rozvoj jedinečných a silných osobností schopných vytvářet plnohodnotné a respektující mezilidské vztahy. Duhovka má systém pravidel, která platí ve škole pro všechny. Děti učí respektu a hodnotám nejen ve vzdělávání ve škole, ale i ve společnosti.
Děti vychováváme komplexně. Víme, že ke spokojenému a úspěšnému životu potřebují nejen znalosti a dovednosti, ale také rozvinutou osobnost. Kulturní a sociální rozdíly mezi dětmi využíváme k podpoře jejich sociální a emoční inteligence a schopnosti obohacovat se odlišnostmi druhých.
Ve vzdělávání nepředkládáme jednoznačnou, definitivní pravdu, ale vedeme ke schopnosti orientovat se v záplavě poznatků a k umění je správně používat. Dítě není prázdná nádoba, do které “lijeme” poznatky, ale kompetentní individualita, kterou není možné zvenčí libovolně měnit. Ideálem učení pro nás nejsou jen vědomosti, ale především schopnost se sám učit a mít z toho radost.
Rozvíjíme schopnost spolupracovat s druhými na dosahování společných cílů, ale i schopnost se prosadit. Učení chápeme jako spontánní a nepřetržitou lidskou aktivitu – dítě chce a potřebuje poznávat svět kolem sebe. Učíme chápat svět v souvislostech, kriticky hodnotit informace, obhájit svůj názor a odolávat manipulacím.
Děti a učitelé jsou partneři, kteří jdou za společným cílem – učitel je průvodce, který pomáhá, podporuje, podněcuje a umožňuje. Největším expertem a učitelem je člověk sám sobě.