Během 1. fáze učitel prostřednictvím zajímavých činností, příběhů a pomůcek aktivuje a motivuje studenty a probouzí jejich zájem o studium daného tématu tak, aby sami cítili touhu po vlastním, hlubším bádání. Učitel jim v první fázi předává odbornou terminologii a klíčové poznatky jako základ pro jejich další práci. Na konci této etapy si studenti volí svá dílčí témata.
V 2. fázi se studenti ponoří do vlastního zkoumání, shromažďování a hodnocení informací a objevování principů. Učitel funguje v tomto období jako pozorovatel a průvodce. Při samostatné práci studentů se uplatňuje vzájemná spolupráce, koordinace, práce ve skupině, rozdělení rolí a zodpovědnost za svěřený úkol.
Ve 3. fázi studenti představují výsledky své činnosti, demonstrují porozumění a zvládnutí problematiky daného tématu. Volí si způsob, jakým budou svůj projekt prezentovat spolužákům a případně veřejnosti, a dostávají velký prostor pro uplatnění své kreativity a sebevyjádření.